nu har jag tänkt igen!!

Många frågar om jag planerat min förlossning, om jag bestämt hur jag vill ha det med smärtlindring osv. Jag ger alltid samma svar. Inte en jävla aning. Inte mitt jobb att avgöra det nu. Jag tar den dagen som den kommer med förhoppningsvis en super bra barnmorska som ska puscha mig och Henke genom förlossningen.
Jag vet där i mot att jag kan använda mig av lavemang, lustgas och ryggmärgsbedövning. Jag vet hur det funkar och när man kan ta det. Men vi får se hur det hela utspelar sig den adgen. 

Men nu har jag fattat ett jävligt viktigt beslut. Jag ska ha lavemang! Fy fan jag är så förstoppad hela jväla tiden så jag dör. Provar allt, men inget funkar. Å ju större magen och bebis blir desto mindre plats får bajs tarmen. HJÄLP mig att skita. Nu väntar jag på att bli uppringd av Mvc, något måste göras. Jag måste tömmas. Tänk om jag känner såhär under eller efter förlossningen! Med sprucket mellangärd vill jag inte behöva skita det första jag gör. Nej, mer lavenmang åt folket! Eller ja, åt mig ivarje fall!

Alla tips mottages mer än gärna!


Kommentarer
Postat av: miss lin - i väntan på berry

jag vet i alla fall att jag inte vill ha eda. Men nöden har ingen lag. Vatten lavemang tycker jag låter as bra, skönt att slippa tänka på att man behöver skita de första dagarna =) Det vill jag ha i alla fall =)

2010-05-25 @ 11:40:24
URL: http://misslin.blogg.se/
Postat av: janni - nybliven mamma <3

aww stackare, men har du köpt sånt på apoteket typ lavemang, för det får man ta när man är gravid och ammar om man är förstoppad.. Men är det gärntabletterna som spökar eller?



Ja bad också om lavemang på förlossningen och det var super, skönt att veta att man är tömd lixom! Och det kommer gå super bra!! bara ta det som det kommer, alla har ju såå olika smärtor osv!



Hoppas allt är bra annars? kramar

2010-05-25 @ 11:44:26
URL: http://jhfashion.blogg.se/
Postat av: Malena

Äter du järntabletter????????????????????????

2010-05-25 @ 13:42:52
URL: http://malenasplace.blogg.se/
Postat av: emma - mamma till dwayne

sv: tack så mycket =) han växer så snabbt bara. javisst är det skönt, vill dock att vädret ska hålla i sig. jobbigt med världens monsun regn ju ..



läste ditt inlägg nu. det är inte så att du äter järntabletter? det gjorde mig också rutten i magen,, hoppas de på mvc kan göra något! kram

2010-05-25 @ 14:08:11
URL: http://eemmaaaaa.blogg.se/
Postat av: Elin - Mamma till Edvin och lillebror i magen ♥

Du gör helt rätt som tänker ta förlossningen som den kommer. Minns när jag satt hos min bm när jag väntade Edvin o hon frågade dessa frågor till mig...sen sa hon efter varje fråga "förstår inte ens varför jag måste fråga, för hur ska en förstföderska kunna svara på det?". O det är helt sant. Så jag gjorde som du, tog förlossningen som den kom o använde bara lustgasen. O samma sak ska jag göra denna gång :)

Kram kram

2010-05-25 @ 15:48:35
URL: http://www.edvinsmamma.wordpress.com
Postat av: Alexandra -mamma till Leia

På Umas i malmö fick man lavemang direkt. Inget snack om saken.

Och du. Planera och tänk inte på förlossningen. Det är ändå inget man kan planera! Kroppen sköter den biten. Du har inget val! Jag tänkte inte alls på förlossninge och hade inga direkta tankar om det.

Men tips! Ryggmärgsbedövning (epiduralen) ÄR HIMMELN! Utan den hade jag fan inte klarat mig! Kan du ta den- så ta den!

2010-05-25 @ 17:42:41
URL: http://triquetra.blogg.se/
Postat av: carina

Har du testat cola light, ramlösa, linfrön, katrinplommon, äpplen, kaffe? Min erfarenhet av lavemang är att de som man ska köra upp i rumpan inte hjälper alls utan de man sväljer är bättre, så att det går genom hela systemet. Drick mycket vatten med citron också! Det ska rensa! Detoxté från Hälsokosten brukar få fart på magen också.

Huset ligger inte ute på Hemnet än, så vi ska få en förhandsvisning. Håll tummarna att det går bra och att vi också tjänar pengar på vår lägenhet till renovering av huset sen! :)

Lycka till med maggen! ;) Kram

PS. Verkar som biljetter till Mia i Gbg i höst är slut :( Du får åka till sthlm isf..

2010-05-25 @ 19:59:14
URL: http://carinadenfina.blogg.se/
Postat av: Elin - Mamma till Edvin och lillebror i magen ♥

Jag var lika lugn förra gången som denna gång. Man vet att det kommer att göra ont, men det är ju inget man "kommer ifrån". O det är något som slutar med något helt underbart ♥



Hur känner du inför förlossningen? Känner du oro?

Kramar

2010-05-25 @ 20:00:49
URL: http://edvinsmamma.wordpress.com
Postat av: emily

min tjej kom 4 veckor förtidigt och jag hade 'sparat' att läsa allt om förlossningar till i slutet, jag ville liksom dra ut på det så länge som möjligt så det inte blev så lång vänta. Tji fick jag :) men det gick hur bra som helst. Jag tror inte att någon kan planera en förlossningen, man kan självklart ha tankar men en sådan sak kan gå precis hur som helst :) på hallgolvet kanske ;) tss :)



kramis

2010-05-25 @ 20:18:09
URL: http://emslo.blogg.se/
Postat av: Elin - Mamma till Edvin och lillebror i magen ♥

Jag trodde att jag skulle vara med orolig denna gång när jag vet vad jag har framför mig. Men inte det o jag tycker inte att förlossningen med Edvin var skrämmande alls fast den gjorde ont. Men som du skriver så är det något som man är beredd på o vet om. Däremot ska man inte lyssna på alla som berättar ingående HUR ont det gör. För alla upplever smärta olika...



Med Edvin hade jag värkar länge (ett o ett halvt dygn) men så fort dom tog hål på fosterhinnan så tog det fem timmar. O jag antar att det var en normal förstaförlossning. O som sagt så glömmer man smärtor o värkar i samma ögonblick som man får sin lilla bebis på bröstet...ett ögonblick som man aldrig glömmer :)



Kramar

2010-05-25 @ 20:37:02
URL: http://edvinsmamma.wordpress.com
Postat av: Plutten

Vilket härligt inlägg! Verkligen! :) Du fick mej verkligen att skratta^^,



Jobbigt med din stackars lilla mage! Testa att "överdosera". Inte vanligt lavemang med tabletter och så. Utan testa att börja dagen med en liiiten kopp kaffe, eller te, till det äter du (från apoteket) tre kuber med fruktfibrer och dricker en plommonfestis (också från apoteket). Jag lovar dej, det är testat, och det fungerar!:D

2010-05-25 @ 20:39:22
URL: http://tillbakatillnuet.blogg.se/
Postat av: anna

Usha! Stackare.

SV: ja visst är det underbart med sommar :) Me löööv!

2010-05-25 @ 20:50:05
URL: http://ginnyajag.blogg.se/
Postat av: Malena

Jag började med järntabletter i v 10 eftersom jag då var helt sänkt. Hjälpte lite men blev väääääääldigt hård i magen.



När jag i v 25 fick höra att jga måste börja med ÄNNU mer järntabletter för att få upp nivån som sjunkit igen så sa jag: NEVER!!!!

Jag gick då på toa ca var tredje dag (har annars väldigt lös mage och går en till två gnger om dagen)



Jag forstsatte ta den dos som jag tagit innan och la till allt jag bara kunde kommma på. Blutsaft, blodbröd, leverpastej, broccoli, persilja mm. Nästan allt det varje dag. efter bara några dagar tog mina järntabletter slut men jag struntade i det och fortsatte med de andra sakerna.

Då hände något fantastiskt!!!!!!



Jag hade då haft konstanta kramper i magen varje dag i 15 veckor så ont att det svartnade och jag abra grät på kvällarna. Min sambo fick trösta mig varje kväll och jag kunde inte gå hemifrån på kvällen.



Men de upphörde och jag kunde dessutom gå på toa lite mer.



Kom på då att kramperna kom av järntabletterna. Hård i magen visste jag ju att man blev men inte att mna kunde få sådana kramper.



Så jag ratar järntabletter helt!!!!!

Nästa gång låg värdet på normalnivå och har gjort det sålänge jag fyller på med lite varje dag.

Nu äter jag ca 2 tunnbröd (blodbröd) om dagen med leverpastej och persilja och tar blutsaft. Det räcker nu när nivån är okej.



Som du sa det är inte så långt kvar nu ändå. Men till en annan gång så tycker jag du iaf ska prova att ta bort tabletterna och istället storgasa med naturliga produkter.

För mig gjorde det så mycket.

Det är hemskt att inte kunna gå på toa eller ha kramper man mår fruktansvärt!!



Den 19 Juni är bebisen redan ute :) Då kan du ha på dig vad du vill :)



Kram!!

2010-05-25 @ 20:53:09
URL: http://malenasplace.blogg.se/
Postat av: carolina

haha, roligt att du tänkt så, för det har jag sagt till min sambo, att det första jag gör när jag känner att förvärkarna är ordentligt igång, är att ta microlax då jag får skita, haha ;) har ingen lust att göra det på förlossningen. ett tips är dessutom att ta med katrinplommon till BB :)

2010-05-25 @ 20:58:57
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Plutten

Svar; det som är skönaste med mitt tips där med magen är att allting är NATURLIGT! Så man slipper fundera nå på såna saker;) Bara vanliga fibrer och saker som gör att magen helt enkelt bara vill ha ut allt:D



Tack så jättemycket:) Den speglar liksom mej:)

2010-05-25 @ 21:00:28
URL: http://tillbakatillnuet.blogg.se/
Postat av: Hanna, mamma till Ellen

Lavemang is the shit ;) jag hade inte planerat förlossningen alls.. inte skrivet något brev eller något, var öppen för det mesta :) nu är det inte långt kvar för dig, ska bli så kul att se bilder på fisken sen..för du tänker väl lägga ut någon bild!? :) kramkrAm

2010-05-25 @ 21:55:06
URL: http://ellenojag.blogspot.com
Postat av: Jannike

Skönt att du vet hur du vill ha de;) Haha. Nu börjar de ju närma, sig hur känns de?

2010-05-28 @ 23:49:23
URL: http://jannikejarlbrink.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback