En liten tanke

Utseendet spelar roll vid rekrytering, visar ny forskning. Även om få vågar säga det rakt ut så är ett snyggt yttre en faktor att räkna med i ett anställningar.

Är du vacker möts du också med mer respekt, tror drygt 60 procent av de tillfrågade.

Men skönhetsmedaljen har också en baksida. De så kallade sköna får inte mer kärlek, är inte lyckligare och mår inte bättre än andra.

Att vara klädd på rätt sätt är en faktor som påverkar i en anställnings-intervju. 54 procent av de svarande anger detta som en avgörande parameter som ökar chansen att få jobb. Klädvalet hamnar hack i häl efter formell utbildning (57 procent).

Tidigare arbetslivserfarenhet värdesätts däremot avsevärt mer än själva grundutbildningen. Tre av fyra har svarat att arbetslivserfarenhet betyder mycket.

(Taget från aftonbladet för ett tag sedan)

Jag kan inte hjälpa att jag blev lite störd när jag läste detta. Men jag tror i många fall att det är rätt. Är du ögonfallande söt och har en naturlig charm, klart du kan få många folk på din sida. Men det beror väll för fan på vilket jobb du söker. Ingen idiot skulle väll sätta en snygg tjej/kille utan kompetens på en plats hon/han inte kunde, om en annan med mer kunnskap skulle söka jobbet.

Men däremot tror jag att det är possitivt att se bra och fräsch ut vid en intervju. Klä sig snyggt och stråla av självförtroende. Men det som dom skriver, att "sköna" människor inte får mer kärlek, inte är lyckligare och inte mår bättre än andra. Det e svartsjuka. Lycka har väll för fan inte med utseende att göara. 

Hur orkar folk hålla på med såna här onödiga forskningar??

Men då kan man ju fråga sig varför jag sitter här och bloggar, när jag i stället hade kunnat plugga till mental vetare och hjälpa folk som har det tufft. Men alla fyller ju sin funktion i samhället!! 

 

En liten god natt parantes...

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback